Ποια η πορεία αποκατάστασης του δρόμου Λάρισα-Καρδίτσα
«Από την Περιφέρεια Θεσσαλίας έχουν ολοκληρωθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότερα από 70 έργα, συνολικού ύψους 164,7 εκατ. ευρώ. Κάναμε τα περισσότερα αντιπλημμυρικά που έχουν γίνει εδώ και χρόνια στη Θεσσαλία. Καθαρίστηκαν ποταμοί, ρέματα, χείμαρροι και ενισχύθηκαν αναχώματα σε συνολικό μήκος πάνω από 580 χλμ. Τα έργα μας λειτούργησαν, αλλά δυστυχώς το πρωτόγνωρο κλιματικό φαινόμενο ξεπέρασε την αντοχή και την κλίμακα απορροής των έργων. Όπως ανέφεραν και καταξιωμένοι επιστήμονες «κανένα έργο δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει το πρωτόγνωρο κλιματικό φαινόμενο που έπληξε τη Θεσσαλία».
Αυτά ανέφερε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του περιφερειακού συμβουλίου της μείζονος αντιπολίτευσης Κώστα Καραμπάτσα, για τις χρηματοδοτήσεις και την πορεία υλοποίησης των αντιπλημμυρικών έργων καθώς και για τον σχεδιασμό της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
Στην ίδια συνεδρίαση, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στην πορεία των έργων στον δρόμο Λάρισα-Καρδίτσα.
Αντιπλημμυρικά έργα
Αρχικά ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός αναφέρθηκε στις διαπιστώσεις των επιστημόνων (ξένων και Ελλήνων) σχετικά με το πρωτοφανές και πρωτόγνωρο για τα διεθνή δεδομένα κλιματικό φαινόμενο Daniel, που έπληξε την Θεσσαλία. «Ένα φαινόμενο στο οποίο κανένα έργο δεν μπορούσε να αντέξει και καμία περιοχή να το αντιμετωπίσει» σημείωσε χαρακτηριστικά. Προχώρησε μάλιστα και σε συγκρίσεις των επιπτώσεων διαφόρων θεομηνιών στην Ευρώπη (π.χ. Γερμανία) και στη χώρα μας, όπου οι επιπτώσεις ήταν σαφώς λιγότερες. Σύμφωνα μάλιστα και με το πόρισμα των Ολλανδών «στις 5-7 Σεπτεμβρίου 2023, η Θεσσαλία επλήγη από ένα καιρικό φαινόμενο που συναντάται μια φορά στα 1000 χρόνια (Κακοκαιρία Ντάνιελ), κατά το οποίο ακραίες βροχοπτώσεις προκάλεσαν εκτεταμένες πλημμύρες και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, ζώα, καλλιέργειες, εκτάσεις γης και περιουσιακά στοιχεία. Αυτός ο «μεσογειακός κυκλώνας» (medicane) ήταν πιθανότατα η πιο σοβαρή καταιγίδα που έχει πλήξει ποτέ την Ευρώπη και η Θεσσαλία κατακλύστηκε από περίπου 3,7 δισεκατομμύρια κυβικά βροχής. Αυτό προκάλεσε τουλάχιστον 15 θανάτους και ζημιές που εκτιμώνται σε περισσότερα από 2 δις ευρώ. Συγκριτικά, στις καταστροφικές ευρωπαϊκές πλημμύρες του Ιουλίου 2021 που στοίχισαν 242 ζωές με ζημιές που υπερέβησαν κατά πολύ τα 10 δις ευρώ, τα επίπεδα νερού ήταν πολύ μικρότερα (έπεσαν περίπου 100-270 χιλιοστά βροχής ενώ στη Θεσσαλία έπεσαν 700 χιλιοστά σε 48 ώρες). Είναι τρομερά ευτυχές ότι οι απώλειες δεν ανήλθαν στις εκατοντάδες ή χιλιάδες».
Ο Κ. Αγοραστός διευκρίνισε ότι στα έργα που εκτελεί η κυβέρνηση, αντιπλημμυρικά ύψους 50 εκατ. και αποκατάσταση οδικών αξόνων, ύψους 170 εκατ. Όσον αφορά στην Περιφέρεια Θεσσαλίας αυτή έλαβε 164,7 εκατομμύρια για την αντιπλημμυρική προστασία. «Έχουν ολοκληρωθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη από την Περιφέρεια Θεσσαλίας περισσότερα από 70 έργα συνολικού ύψους 164,7 εκατ. ευρώ. Κάναμε τα περισσότερα αντιπλημμυρικά που έχουν γίνει εδώ και χρόνια στη Θεσσαλία. Καθαρίστηκαν ποταμοί, ρέματα, χείμαρροι και ενισχύθηκαν αναχώματα σε συνολικό μήκος πάνω από 580 χλμ. Τα έργα μας λειτούργησαν, αλλά το πρωτόγνωρο κλιματικό φαινόμενο ξεπέρασε την αντοχή και την κλίμακα απορροής των έργων» συμπλήρωσε ο κ. Αγοραστός και πρόσθεσε: «Οι χρηματοδοτήσεις δίνονται σταδιακά, κάθε φορά μετά από μία θεομηνία προκειμένου να υπάρξει αποκατάσταση των πληγεισών υποδομών». Διαβεβαίωσε ότι «υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και θα πληρωθούν όσοι εργάστηκαν και εργάζονται για την αποκατάσταση των ζημιών».
Ο κ. Αγοραστός ανέφερε πως «αντιπλημμυρική προστασία προσέφεραν και αρκετά οδικά έργα που εκτελέσαμε μέσω ΕΣΠΑ, όπως π.χ. η περιφερειακή οδός Σανδράκη, η οποία προστάτεψε την πόλη της Λάρισας από πλημμυρικά φαινόμενα, τα ηχοπετάσματα που τοποθετήθηκαν κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών στην Καρδίτσα και προστάτεψαν την πόλη, το ειδικό αποχετευτικό σύστημα που εγκαταστήσαμε -αν και δεν ήταν αρμοδιότητα μας- στους Αγίους Θεοδώρους και πολλά ακόμη. Σίγουρα υπήρχε σχεδιασμός από την Περιφέρεια αλλά δυστυχώς η μετεωρολογική βόμβα που έπεσε στη Θεσσαλία ήταν δύσκολα διαχειρίσιμη. Να τονιστεί ότι με τις συντονισμένες προσπάθειες μας, ανοίξαμε δρόμους μέσω της διαδικασίας της Κρατικής Αρωγής για την καταβολή των αποζημιώσεων στους πληγέντες και αυτή η συνεισφορά μαζί με τα σημαντικά έργα που εκτελέσαμε, αποτελούν μία σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον».
Ο Κώστας Αγοραστός αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα κατασκευής φραγμάτων και έργων ορεινής υδρονομίας, τα οποία θα συγκρατούν τα νερά, θα συμβάλουν στην χρονοκαθυστέρηση, βοηθώντας στην ομαλή παροχέτευση του νερού στη θάλασσα. Απέδωσε τα πλημμυρικά φαινόμενα στα στενέματα που υπάρχουν σε δύο σημεία στον Πηνειό ποταμό, στο ύψος της Μάνδρας (απ΄όπου πλημμύρισε η Φαρκαδόνα και άλλες παραπήνειες περιοχές των Τρικάλων) και λίγο πριν τα Τέμπη έξω από τους Γόννους, στην περιοχή Βερνέζη.
Δρόμος Λάρισα-Καρδίτσα
Με αφορμή επερώτηση της ΛΑΣΥ για το δρόμο Λάρισας-Καρδίτσας, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας επανέλαβε ότι το υπουργείο Υποδομών έχει αναλάβει την πλήρη αποκατάσταση του δρόμου. «Σήμερα βρισκόμαστε σε επίπεδο μελετών. Γι΄αυτό μετά το «πράσινο φως» που λάβαμε από το Υπουργείο προχωρούμε στην προσωρινή αποκατάσταση του δρόμου και εργαζόμαστε πυρετωδώς για να τον παραδώσουμε ολοκληρωμένο μέχρι τέλος του χρόνου.
Όσον αφορά συνολικά τον δρόμο Λάρισα-Καρδίτσα, ο Περιφερειάρχης υπενθύμισε ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας δίνει έμφαση στην αποκατάσταση αναχωμάτων στον Φαρσαλίτη ποταμό, απ΄όπου και δημιουργήθηκε το πρόβλημα στην Εθνική οδό. «Εκτιμούμε ότι μέχρι τέλος του χρόνου αυτά τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί» σημείωσε, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στα υπόλοιπα κομμάτια του δρόμου. «Στο ύψος του Νοσοκομείου Καρδίτσας σχεδιάζουμε ένα κυκλικό κόμβο και προχωρούμε στη διαμόρφωση του δρόμου και των πεζοδρομίων, δημιουργώντας και αστική ανάπλαση . Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση με τον εργολάβο και ξεκίνησαν οι εργασίες. Στην περιοχή του ΟΣΕ, επίσης οι εργασίες προχωρούν κανονικά με οδοστρωσία και τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, τα οποία όπως προανέφερα, λειτούργησαν και ως αντιπλημμυρικά. Στο Δέλτα Καρδίτσας υπάρχουν αρκετά προβλήματα λόγω απαλλοτριώσεων. Δυστυχώς τα έργα καθυστέρησαν λόγω της πανδημίας του covid και του αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Στο δρόμο της Συκεώνας, η καθυστέρηση οφείλεται στην αρχαιολογική σκαπάνη, ενώ η πρόταση της εργοληπτικής Εταιρίας να διαλυθεί η εργολαβία, δεν έγινε δεκτή -και πολύ σωστά- από την Υπηρεσία Τεχνικών Έργων, αποδεικνύοντας ότι είναι αυτή λειτουργεί υπέρ των έργων και του δημοσίου συμφέροντος. Τέλος ο δρόμος από Μεσοράχη προς Λάρισα προχωρά κανονικά. Ασκούμε διαρκή πίεση στους εργολάβους να επιταχύνουν τις εργασίες».
Κλείνοντας, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στην αποκατάσταση της εθνικής οδού Λάρισας -Τρικάλων και στις ασφαλτοστρώσεις που δρομολογούνται καθότι το οδόστρωμα έχει προβλήματα, με χρηματοδότηση που εξασφάλισε η Περιφέρεια από το πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας. Από το ίδιο πρόγραμμα προχωρούμε και στη δημιουργία 4 κυκλικών κόμβων και σε οδοστρωσία και στο δρόμο Λάρισα-Τρίκαλα» κατέληξε ο Κ. Αγοραστός.