Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου, πραγματοποιήθηκε στο 1ο Πειραματικό Λύκειο Καρδίτσας σχολική δράση που διοργανώθηκε από την ομάδα μαθητών και εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Σχολεία-Πρέσβεις» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPAS).
Μέσα από ένα δίωρο δραστηριοτήτων δόθηκε η δυνατότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να ενημερωθούν για τη νομοθεσία και τα προγράμματα συμπερίληψης που υιοθετεί η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) για τα «διαφορετικά» παιδιά στο τυπικό σχολείο. Οι δράσεις περιελάμβαναν αρχικά μια σύντομη παρουσίαση των συμπεριληπτικών πρακτικών της Ε.Ε. από τους μαθητές «πρεσβευτές» του σχολείου μας σε κάθε αίθουσα ξεχωριστά. Ακολούθησε η προβολή της βραβευμένης ταινίας «Thesilentchild» με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για την αναπηρία και τα ανθρώπινα δικαιώματα και τέλος διεξήχθη συζήτηση πάνω σε επιμέρους θέματα που αναδείχθηκαν από την ταινία. Στη δράση συμμετείχαν ενεργά οι JuniorAmbassadors του 1ου Πειραματικού Λυκείου Καρδίτσας:Κουσιά Άννα Μαρία, Πράτσα Στυλιανή, Κατσούλης Νικόλαος, Τσιούκης Λάμπρος, Παππάς Στέφανος, Λάσδας Αργύρης, Γεωργούλα Ευαγγελία, Κωσταρέλου Δήμητρα, Βητοβάρης Αριστοτέλης, Βάσκος Σωτήριος, ΑσκονίτηΘεοφίλη, Πετεινάρα Άρτεμις και οι SeniorAmbassadors Παπαδοπούλου Αγγελική, Πλατογιάννη Ελένη, ΠανανούΑχιλλεία, Λόια Βαΐα, Δανιήλ Αναστασία και Αρσενίου Γρηγορία.
Οι JuniorAmbassadorsτου προγράμματος «Σχολεία-Πρέσβεις» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPAS) του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Καρδίτσας, ΑσκονίτηΘεοφίλη και Γεωργούλα Ευαγγελία εξηγούν τις προτεραιότητες της ΕΕ για την προώθηση της εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης χωρίς αποκλεισμούς για μαθητές και σπουδαστές με αναπηρία.
«Προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η προώθηση της ισότητας και η ένταξη των ατόμων με αναπηρία σε όλους τους τομείς, κυρίως στην εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία αποτελεί τομέα στον οποίο η ΕΕ έχει επενδύσει σημαντικά, καθώς αυτή ασκεί καθοριστικό αντίκτυπο στην αυτονομία και την ανεξαρτησία τους, στη δυνατότητά τους να ζήσουν μια ζωή με αξιοπρέπεια και αυτοκαθορισμό. Βασική της επιδίωξη είναι η εξασφάλιση ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών, ώστε να υπάρξει η μέγιστη δυνατή ανάπτυξη των δεξιοτήτων τουςμε τις κατάλληλες διδακτικές και μορφωτικές εμπειρίες που ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Η έννοια της συνεκπαίδευσης συνιστά, επίσης, βασικό γνώμονα της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολίτικής για τα παιδιά με αναπηρία και αναφέρεται σε ένα «Σχολείο για Όλους», στο οποίο, κάθε παιδί, ανεξαρτήτως των αναγκών του, εκπαιδεύεται σε ένα κοινό περιβάλλον με τους συνομήλικούς τους.
Για την επίτευξη των παραπάνω, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναπτύξει διάφορα εργαλεία και προγράμματα για την υποστήριξη της εκπαίδευσης τους. Πιο γνωστά είναι το Erasmus+ για την ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των σχολείων που στοχεύουν στην ομαλότερη σχολική ένταξη των μαθητών με αναπηρία. Επίσης το πρόγραμμα European DisabilityStrategy υποστηρίζει την ενσωμάτωση των παιδιών σε γενικά σχολεία, την επιμόρφωση των δασκάλων και την παροχή ίσων ευκαιριών στην επαγγελματική κατάρτιση. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η δράση Horizon Europe που διασφαλίζει χρηματοδοτήσεις στις χώρες μέλη για προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και τεχνολογίες προσβασιμότητας στην πληροφορία, στη μάθηση και στην επικοινωνία των μαθητών με αναπηρία. Κάθε χώρα μέλος της ΕΕ αναπτύσσει επίσης τα δικά της εκπαιδευτικά προγράμματα και τις δικές της πολιτικές για την υποστήριξη των μαθητών με αναπηρίες, τα οποία χρηματοδοτούνται από την ΕΕ προκειμένου να εξασφαλίσουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και να στηρίξουν την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών που θα τα πλαισιώσουν και θα τα υλοποιήσουν.
Παρότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως προτεραιότητα της την ένταξη των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση, οι μαθητές με αναπηρία εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν μια σειρά από προκλήσεις στις χώρες μέλη της. Συγκεκριμένα παρατηρείται έλλειψη επαρκούς αριθμού ειδικών παιδαγωγών, ψυχολόγων και εξειδικευμένων εκπαιδευτικών που μπορούν να παρέχουν εξατομικευμένη υποστήριξη και να καλύψουν τις ανάγκες τους με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνονται οι εκπαιδευτικοί τους στόχοι. Επίσης, ανεπαρκή είναι τα σχολεία σε υποδομές που θα διευκολύνουν τις ανάγκες τους, καθώς απουσιάζουν ράμπες πρόσβασης, ανελκυστήρες, ειδικά διαμορφωμένες τουαλέτες που θα διευκολύνουν την καθημερινότητά τους. Σοβαρές είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με αναπηρία καθώς μεταβαίνουν από το σχολείο στην εργασία, καθώς απουσιάζουν τα κατάλληλα προγράμματα υποστήριξης.Τέλος, σε πολλές χώρες κοινωνικά και πολιτιστικά στερεότυπα εξακολουθούν να αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα συμπερίληψης. Η αντιμετώπιση αυτών των εμποδίων απαιτεί συνέχιση των προσπαθειών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, με ενίσχυση των πολιτικών για την πλήρη ένταξη των παιδιών με αναπηρία στην εκπαιδευτική διαδικασία.»