Την Πέμπτη, 04/04/2024, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου ΓΕ.Λ. Καρδίτσας, πραγματοποιήθηκε ενημερωτική δράση στο πλαίσιο της υλοποίησης δράσεων για την Παγκόσμια ημέρα Αδέσποτων Ζώων, η οποία καθιερώνεται από φέτος και ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας.
Απώτερος σκοπός μας ήταν η διαμόρφωση κοινωνικά ευαισθητοποιημένων και υπεύθυνων πολιτών. Για το σκοπό αυτό υποδεχτήκαμε στο σχολείο μας τον κτηνίατρο, κ. Κουτσόπουλο Κωνσταντίνο, ο οποίος πρόθυμα ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση που του είχαμε απευθύνει. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/-τριες του σχολείου μας παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την παρουσίαση που ο κτηνίατρος είχε προετοιμάσει με τη χρήση powerpoint και αφορούσε γενικά στη σχέση ανθρώπων και ζώων με ιδιαίτερη έμφαση στις ανάγκες των αδέσποτων ζώων συντροφιάς και τη σωστή διαχείρισή τους. Ο κ. Κουτσόπουλος εξήρε τόσο τη σημασία της υιοθεσίας αδέσποτων ζώων όσο και της σωστής φροντίδας και συμπεριφοράς που αυτά χρήζουν για τη διασφάλιση της καλής διαβίωσής τους, άρρηκτα συνδεδεμένης με την ευημερία των ανθρώπων. Αναμφίβολα, η παρουσίαση του κ. Κουτσόπουλου έδωσε σε όλους μας τροφή για σκέψη και προβληματισμό!
Με εφαλτήριο την ημέρα αυτή, η μαθήτρια της Α΄ τάξης, Μαντζαρλή Ιωάννα, κατέγραψε τους δικούς της προβληματισμούς και τις δικές της ανησυχίες για τη διαιώνιση του φαύλου κύκλου κακοποίησης των ζώων προτρέποντας κι αυτή με τη σειρά της όλους μας στην ανάληψη ευθυνών, πρωτοβουλιών και δράσεων. Όπως η ίδια επισημαίνει, «Οι μικρές πράξεις αποκτούν μεγάλη αξία και κάνουν τη διαφορά, αφού δεν μπορούμε όλοι να συνεισφέρουμε στον ίδιο βαθμό.» Συγκεκριμένα, η Ιωάννα Μαντζαρλή είπε: «Η 4η Απριλίου είναι η παγκόσμια ημέρα των αδέσποτων ζώων και από φέτος καθιερώνεται και ως πανελλήνια σχολική ημέρα φιλοζωίας, με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια και την ανάπτυξη του αισθήματος φιλοζωίας σε όλους και κυρίως στους μαθητές. Δυστυχώς, είναι γεγονός ότι οι πιο πολλοί από εμάς δεν αντιλαμβανόμαστε πως χιλιάδες ζώα βασανίζονται καθημερινά και ζουν κάτω από αντίξοες συνθήκες. Παρόλο που οι νέες γενιές είναι πιο ενημερωμένες απ' ό,τι οι προηγούμενες πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, λίγοι ασχολούνται έμπρακτα με τη φιλοζωία. Μαθαίνουμε συνεχώς για περιστατικά ζώων που κακοποιήθηκαν ή πέθαναν όπως η περίπτωση του δύσμοιρου Όλιβερ στην Αράχωβα. Οι θύτες συχνά δεν λαμβάνουν τις ανάλογες ποινές και έτσι ο φαύλος κύκλος της κακοποίησης συνεχίζεται. Είναι στο χέρι μας να δράσουμε προς υπεράσπιση των ζώων που αυτή τη στιγμή τριγυρνάνε στους δρόμους αναζητώντας φαγητό και στέγη ή κακοποιούνται . Οι μικρές πράξεις αποκτούν μεγάλη αξία και κάνουν τη διαφορά αφού δεν μπορούμε όλοι να συνεισφέρουμε στον ίδιο βαθμό. Βέβαια, υπάρχουν αρκετές φιλοζωικές οργανώσεις που περιμένουν τη βοήθεια νέων μελών. Αν κάτι όμως μπορεί να μας μείνει από τη συγκεκριμένη μέρα είναι το γεγονός πως η μέριμνα για τα ζώα αποτελεί πρωταρχική ανάγκη και όχι δευτερεύουσα !»
Στη συνέχεια, η Υποδ/ντρια του σχολείου, κ. Μακρή Σοφία, εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ06, προκειμένου να κεντρίσει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών, αποπειράθηκε να δώσει μια λογοτεχνική χροιά στο θέμα χρησιμοποιώντας ως αφόρμηση μια φωτογραφία από το βιβλίο «Ο Μικρός Πρίγκηπας» του Γάλλου συγγραφέα Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ, στην οποία ο μικρός Πρίγκηπας φαίνεται να εξομολογείται στην αλεπού ότι η σχέση τους είναι μοναδική. Αμέσως μετά η μαθήτρια της Α΄ τάξης Κωσταρέλλου Δήμητρα διάβασε το παρακάτω σχετικό απόσπασμα από το βιβλίο: «Έλα να παίξεις μαζί μου», της πρότεινε ο μικρός πρίγκιπας. «Είμαι τόσο λυπημένος…». «Δεν μπορώ να παίξω μαζί σου», είπε η αλεπού. «Δεν είμαι εξημερωμένη». «Α! συγνώμη» έκανε ο μικρός πρίγκιπας. Αλλά μετά από σκέψη πρόσθεσε: «Τι σημαίνει «εξημερώνω»;» (…) «Είναι κάτι πολύ ξεχασμένο», είπε η αλεπού. «Σημαίνει “δημιουργώ δεσμούς”». «Δημιουργώ δεσμούς;» «Για μένα, ακόμα δεν είσαι παρά ένα αγοράκι εντελώς όμοιο με εκατό χιλιάδες άλλα αγοράκια. Και δεν σ’ έχω ανάγκη. Και δεν μ’ έχεις ανάγκη ούτε κι εσύ. Για σένα, δεν είμαι παρά μια αλεπού όμοια με εκατό χιλιάδες αλεπούδες. Όμως, αν μ’ εξημερώσεις, θα ‘χουμε ανάγκη ο ένας τον άλλο. θα ‘σαι για μένα μοναδικός στον κόσμο, θα ‘μαι για σένα μοναδική στον κόσμο…»…. Η αλεπού σώπασε και κοίταξε για πολύ το μικρό πρίγκιπα: «Σε παρακαλώ …εξημέρωσε με!», είπε. (…) Η κ. Μακρή, κάνοντας μια αναδρομή στο μακρινό παρελθόν, τόνισε την ανάγκη που δημιουργήθηκε στον άνθρωπο χιλιάδες χρόνια πριν για την εξημέρωση κάποιων ζώων και την αναπόφευκτη δημιουργία δεσμών σε μια αμφίδρομη, συντροφική σχέση. Αναφέρθηκε, επίσης, στα πολλαπλά οφέλη που άνθρωποι όλων των ηλικιών μπορούν να αποκομίσουν μέσα από την αλληλεπίδρασή τους με τα ζώα εξαίροντας για μια ακόμη φορά τη σημασία της παροχής φροντίδας και προστασίας. Συνέχισε δε κάνοντας αναφορά στον σημαντικότερο ίσως Αμερικανό ποιητή του 19ου αιώνα, τον Walt Whitman (1819-1892). Κυριότερο έργο του αποτελεί η ποιητική συλλογή «Φύλλα Χλόης» (Leaves of Grass), στην οποία υπάρχει το εξαιρετικό ποίημα «Song of Myself», το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται και στη γνώμη του ποιητή για τα ζώα. Το συγκεκριμένο ποίημα μπορεί όχι μόνο να συγκινήσει τους φιλόζωους αλλά και να προβληματίσει αυτούς που συμπεριφέρονται απέναντι στα ζώα εχθρικά ή έστω αδιάφορα, καθώς ο τρόπος ζωής των ζώων είναι υποδειγματικός!! Ακολούθησε ανάγνωση του μεταφρασμένου ποιήματος από τη μαθήτρια της Α΄ τάξης Μαντζαρλή Ιωάννα:
Νομίζω ότι θα μπορούσα να πάω να ζήσω
με τα ζώα. Είναι τόσο ήρεμα και ανεξάρτητα,
στέκομαι και τα κοιτάζω πολλές ώρες.
Δεν ιδρώνουν, δεν γκρινιάζουν
για την κατάστασή τους,
δεν ξαγρυπνούν ξαπλωμένα στο σκοτάδι
δακρύζοντας για τις αμαρτίες τους.
Δεν συζητούν το καθήκον τους προς το θεό,
κανένα δε νιώθει ανικανοποίητο,
κανένα δεν είναι τρελό από
τη μανία να κατέχει πράγματα,
κανένα δεν γονατίζει μπροστά στο άλλο,
ούτε στους προγόνους που έζησαν
χιλιάδες χρόνια πριν,
κανένα δεν είναι σεβάσμιο
ή δυστυχισμένο πάνω σ’ ολόκληρη τη γη.
Λίγο πριν από το πέρας της ενημερωτικής δράσης για την ημέρα της φιλοζωίας η μαθήτρια της Α΄ τάξης Μπαλτά Έλενα ανάγνωσε το παρακάτω ποίημα που η ίδια εμπνεύστηκε από την ημέρα αυτή εξαίροντας τη σημασία του σεβασμού, της αγάπης, της προστασίας και της ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ ανθρώπων και ζώων για μια όμορφη ζωή!
ΣΥΝΤΑΚΤΡΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: ΜΑΚΡΗ ΣΟΦΙΑ (2ο ΓΕ.Λ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ)