Αρθρο του Σωτήρη Παπαγεωργίου
Η εμμονή για συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία δημιουργεί τεράστια προβλήματα και παραδοξότητες των οποίων οι συνέπειες θα επηρεάσουν παιδιά και εκπαιδευτικούς.Οι δεκάδες επιστολές αγωνίας,προς πάσα κατεύθυνση, από τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Καρδίτσας,φανερώνουν το εύρος του προβλήματος.Οι ανακοινώσεις, άλλωστε,του Υπουργείου για συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων με την συνακόλουθη αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, τόσο στην πόλη μας όσο και σε όλη την Ελλάδα, παίρνουν τη μορφή χιονοστιβάδας.
Η απόφαση για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων εντός του ίδιου σχολείου ή ακόμη και μεταξύ σχολείων, ελήφθη αιφνιδιαστικά εν μέσω θερινών διακοπών, χωρίς να έχει προηγηθεί η παραμικρή διαβούλευση ή έστω η τυπική ενημέρωση.Αυτή η τακτική των αναγκαστικών συγχωνεύσεων τμημάτων στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, δημιουργεί εντελώς ακατάλληλες εκπαιδευτικές συνθήκες στις σχολικές μονάδες. Πρόκειται, επί της ουσίας για μία πέρα ως πέρα αντιπαιδαγωγική απόφαση καθώς δημιουργεί υπεράριθμα τμήματα για τους μαθητές και δεν λαμβάνει υπόψη τις διαγνώσεις για παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Ταυτόχρονα,αναστατώνει τους μαθητές και τις οικογένειές τους, που σε πολλές περιπτώσεις θα αναγκαστούν να αλλάξουν την τελευταία στιγμή σχολείο λόγω υπεραριθμίας.
Μέχρι σήμερα, προκειμένου να ενισχυθεί η ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης στις δύο πρώτες βαθμίδες, πάγιο αίτημα σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας ήταν η μείωση των αριθμών ανά τμήμα. Ησημερινή κυβέρνησηαντί λοιπόν να προχωρήσει στην μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα κι επομένως στην ενίσχυση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που διενεργείται σε αυτό, αποφάσισε να στοιβάξει τους μαθητές ακόμη και σε τάξεις με 28 παιδιά καιμάλιστα στις περισσότερες των περιπτώσεων σε κτίρια παλαιά, με κακή συντήρηση, ελλιπή εξοπλισμό και μικρές αίθουσες.Την ώρα, λοιπόν, που ο Υπουργός καυχιέται για τις «11 αλλαγές στην εκπαίδευση», οι οποίες δήθεν οδηγούν τα σχολεία στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού, και σύσσωμη η κυβέρνηση καλωσορίζει τα σχολεία της ψηφιακής εποχής, την ίδια στιγμή εκατοντάδες σχολεία στην περιφέρεια – κυρίως νηπιαγωγεία και δημοτικά – βάζουν λουκέτο κι εκατοντάδες τμήματα συγχωνεύονται, με μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικούς να βρίσκονται σε απόγνωση.
Δρ. Παπαγεωργίου Σωτήρης
Διδάκτωρ Παν/ίου Ιωαννίνων
Μέλος Κ.Π.Ε. Π.Α.Σ.Ο.Κ.