Νέα συνάντηση εργασίας πραγματοποίησε ο βουλευτής της ΝΔ Ν. Καρδίτσας, Γιώργος Κωτσός, με την Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Ιωάννα Λυτρίβη -μετά την πρόσφατη πρόταση για την ίδρυση και πιλοτική λειτουργία Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Καρδίτσα- στα πλαίσια εφαρμογής του Νόμου 5082/2024 (ΦΕΚ 9/Α’/19-1-2024).
Στη συνάντηση συμμετείχε και ο διευθυντής της Πειραματικής Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) -πρώην Πειραματικό ΙΕΚ- Καρδίτσας, κ. Θεόδωρος Μπαλωμένος, ο οποίος διαθέτει τεράστια εμπειρία σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, κατόπιν πρόσκλησης της Υφυπουργού.
Η συζήτηση διεξήχθη σε ιδιαίτερα φιλικό κλίμα και αφορούσε, κυρίως, τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία Κ.Ε.Ε.Κ.,Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης καιΣταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) του Κέντρου ΕπαγγελματικήςΕκπαίδευσης και Κατάρτισης και τη σύσταση Θεματικού Ερευνητικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ.), για τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα.
Η υφυπουργός ανέφερε ότι οι διαδικασίες για την ίδρυση τωνπολυδύναμων campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισηςείναι στην αρχή, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει η “χαρτογράφηση” σε όλη τη Χώρα αλλά θεωρεί βέβαιο, ότι στην Καρδίτσα και σε κάποιες άλλες περιοχές θα λειτουργήσουν πιλοτικά Κ.Ε.Ε.Κ., σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ζητήσει από το διευθυντή της ΣΑΕΚ και έχει μελετήσει. Για την ενίσχυση της πρότασης κατατέθηκε υπόμνημα ογδόντα σελίδων, στο οποίο αναφέρονταν τα πλεονεκτήματα και τα θετικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του νέου θεσμού, στην τοπική κοινωνία και οικονομία. Συγκεκριμένα αναλύθηκαν τα επιχειρήματα της πρότασης μας:
1. Στρατηγική θέση και Κοινωνικοοικονομική Δυναμική
Η Καρδίτσα, ως κεντρική περιοχή της Θεσσαλίας, διαθέτει στρατηγική τοποθεσία που διευκολύνει την πρόσβαση και την εξυπηρέτηση ευρύτερων γεωγραφικών περιοχών. Η ίδρυση ενός Κ.Ε.Ε.Κ. στην Καρδίτσα θα ενισχύσει την περιφερειακή ανάπτυξη και θα συμβάλει στη δημιουργία ενός κέντρου αριστείας στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.
2. Ανάγκη για Εξειδικευμένο Εργατικό Δυναμικό
Η τοπική οικονομία της Καρδίτσας στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση και τις υπηρεσίες. Ένα Κ.Ε.Ε.Κ. θα παρέχει το συντονισμό για εξειδικευμένη εκπαίδευση και κατάρτιση σε τομείς κρίσιμους για την τοπική και εθνική οικονομία, όπως η γεωργία, η κτηνοτροφία, η βιομηχανία τροφίμων, η υγεία και ο τουρισμός. Αυτό θα συμβάλει στην ανάπτυξη ενός εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού που θα καλύψει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
3. Σύζευξη Εκπαίδευσης - Κατάρτισης και Αγοράς Εργασίας
Σύμφωνα με το άρθρο 40Α του Ν. 4763/2020, η αποστολή των Κ.Ε.Ε.Κ. περιλαμβάνει την ενίσχυση της σύζευξης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.) με την αγορά εργασίας και την τοπική κοινωνία. Η δημιουργία ενός Κ.Ε.Ε.Κ. στην Καρδίτσα, θα επιτρέψει την άμεση σύνδεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τις ανάγκες των τοπικών επιχειρήσεων και φορέων, ενισχύοντας την απασχολησιμότητα των αποφοίτων.
4. Υφιστάμενες Εκπαιδευτικές Δομές
Στην Καρδίτσα ήδη λειτουργούν σημαντικές εκπαιδευτικές δομές, όπως Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.), που πληρούν τις προϋποθέσεις για την ίδρυση ενός Κ.Ε.Ε.Κ. Αυτές οι δομές διαθέτουν την απαραίτητη υποδομή και την τεχνογνωσία για την υποστήριξη της λειτουργίας ενός Κ.Ε.Ε.Κ.
5. Επαρκής Υλικοτεχνική Υποδομή και Προσβασιμότητα
Η περιοχή διαθέτει επαρκή υλικοτεχνική υποδομή, σύγχρονα εργαστήρια και δυνατότητες πρόσβασης για άτομα με αναπηρία, όπως ορίζεται στο άρθρο 40Β, παρ. 5 του Ν. 4763/2020. Επιπλέον, η Καρδίτσα είναι εύκολα προσβάσιμη με μέσα μαζικής μεταφοράς, γεγονός που θα διευκολύνει την προσέλευση των εκπαιδευόμενων.
6. Συνεργασίες με Κοινωνικούς Εταίρους και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Υφίστανται ήδη συνεργασίες με κοινωνικούς εταίρους, επιχειρήσεις και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, οι οποίες μπορούν να ενισχυθούν περαιτέρω με τη λειτουργία του Κ.Ε.Ε.Κ. Αυτές οι συνεργασίες θα προάγουν την καινοτομία, την έρευνα και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στους τομείς της γεωργίας, της βιομηχανίας και των υπηρεσιών.
7. Συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά και Διεθνή Προγράμματα
Η δημιουργία ενός Κ.Ε.Ε.Κ. στην Καρδίτσα θα επιτρέψει τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα, ενισχύοντας τη διασύνδεση με την παγκόσμια αγορά εργασίας και την ανταλλαγή καλών πρακτικών και καινοτομιών.
Να σημειωθεί ότι τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) έχουν ως αποστολή την ενίσχυση της σύζευξης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.) με την αγορά εργασίας, καθώς και με τις ανάγκες και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Για την επίτευξη της αποστολής τους επιδιώκουν: α) τη βέλτιστη αξιοποίηση της διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, β) την ολιστική αντιμετώπιση της μάθησης διαμέσου συνεργειών και συνεργασιών μεταξύ των Επιπέδων τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), στα οποία αναπτύσσεται το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), καθώς και γ) την προώθηση της καινοτομίας και της διάχυσης καλών πρακτικών.
Προϋποθέσεις ίδρυσης των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
1. α) Στα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), εντάσσονται εκπαιδευτικές δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισηςμε κοινό τοπικό προσδιορισμό, στις οποίες δύναται να παρέχονται ειδικότητες που επικεντρώνονται στις οικονομικές δραστηριότητες συγκεκριμένης περιοχής της επικράτειας, με στόχο την ανάδειξη των ιδιαίτερων αναγκών που σχετίζονται με αυτές.
2. Τα Κ.Ε.Ε.Κ. αποτελούν υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ.).
Οι επιμέρους εκπαιδευτικές δομές των Επιπέδων τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), που εντάσσονται σε Κ.Ε.Ε.Κ. διατηρούν την αυτονομία και την οργανική διάρθρωσή τους.
3. Για την ίδρυση Κ.Ε.Ε.Κ. απαιτούνται:
α) Υποχρεωτικά μία (1) δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης (Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο - Π.ΕΠΑ.Λ., ή Επαγγελματικό Λύκειο - ΕΠΑ.Λ.), και ένα (1) Εργαστηριακό Κέντρο (Ε.Κ.), και
β) τουλάχιστον μία (1) εκ των ακολούθων δομών: Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.).
Επιπλέον, στα Κ.Ε.Ε.Κ. δύναται να παρέχεται το Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας, το οποίο εντάσσεται στο επίπεδο πέντε (5) του Ε.Π.Π..
4. Δεν είναι δυνατή η ίδρυση Κ.Ε.Ε.Κ., όταν στον ίδιο κτήριο λειτουργεί Γυμνάσιο ή Γενικό Λύκειο (ΓΕ.Λ.).
5. Για την ίδρυση Κ.Ε.Ε.Κ. συνεκτιμώνται τα ακόλουθα κριτήρια:
α) η λειτουργική επάρκεια αιθουσών διδασκαλίας και συστεγαζόμενων εργαστηρίων,
β) η δυνατότητα πρόσβασης σε άτομα με αναπηρία,
γ) η δυνατότητα πρόσβασης με μέσα μαζικής μεταφοράς,
δ) η υφιστάμενη συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους και η διασύνδεση με την αγορά εργασίας,
ε) η συνεργασία με κοινωφελή ή ερευνητικά ιδρύματα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.),
στ) η συμμετοχή σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα και
ζ) η επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής στις αίθουσες διδασκαλίας και στα εργαστήρια.
Στο ίδιο πλαίσιο προτάθηκε και η σύσταση Θεματικού Ερευνητικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ.), για την πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή. Συγκεκριμένα, για τον κλάδο της Αμπελουργίας με έμφαση στην Οινοποιία - Αποσταγματοποιοία, όπως και στον κλάδο της Δασοκομίας με έμφαση στην Παραγωγή και Συντήρηση Επίπλου και Ξυλοκατασκευών. Η τελευταία ειδικότητα λειτουργεί πειραματικά, με απόλυτη επιτυχία και κατ’ αποκλειστικότητα, στην Πειραματική ΣΑΕΚ Καρδίτσας σε συνεργασία με το τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Συμπερασματικά, η ίδρυση και λειτουργία ενός Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) και η σύσταση Θεματικού Ερευνητικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ.), για τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέαστην Καρδίτσα, θα αποτελέσει σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για την περιοχή μας και θα συμβάλλει ουσιαστικά στην επαγγελματική αποκατάσταση των νέων, την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και την προώθηση της καινοτομίας και της έρευνας.