vasilakosianouarios3.png

Ορόσημα ανάπτυξης του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας του παιδιού

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Typography

Γράφει η Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια

dimou“Επικοινωνεί το παιδί μου σύμφωνα με την ηλικία του; Έχει το παιδί μου το λεξιλόγιο που χρειάζεται σε αυτή την ηλικία; Μήπως ανήκει στο φάσμα του αυτισμού το παιδί μου; Πότε θα πρέπει να απευθυνθώ σε κάποιο ειδικό; Είναι κατάλληλη η ηλικία του παιδιού μου για τις «επικοινωνιακές δεξιότητες» που έχει ή θα έπρεπε να έχουν κατακτηθεί περισσότερες”;
Αρκετά συχνά συμβαίνει οι γονείς να επισκέπτονται έναν ειδικό θεραπευτή ή τον/την παιδίατρο του παιδιού τους θέτοντας αυτά τα ερωτήματα. Αρχικά, να διασαφηνίσουμε πως το διαδίκτυο, στο οποίο αρκετοί γονείς καταφεύγουν προκειμένου να βρουν τις απαντήσεις σε αυτά τα ιδιαιτέρως σημαντικά ερωτήματα, συχνά τους αποπροσανατολίζει και τους φοβίζει υπερβολικά με αποτέλεσμα να αγχώνονται και να θεωρούν τελεσίδικο πολλές φορές το «πόρισμα» του. Ξεκαθαρίζουμε λοιπόν, πως το κάθε παιδί είναι μοναδικό και οι απαντήσεις σε έναν γονέα που ανησυχεί για την εξέλιξη του παιδιού του είναι συνετό και πάντα αποτελεσματικό να παρέχονται από εκπαιδευμένους ειδικούς!
Το κάθε παιδί εξελίσσει τις επικοινωνιακές και γλωσσικές ικανότητες του σταδιακά. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Τα ανησυχητικά ελλείμματα, όπως παρουσιάζονται στην συνέχεια, είναι αντιπροσωπευτικά του μέσου όρου των παιδιών. Αρχικά λοιπόν, ένα βρέφος έως την ηλικία των έξι (6) με επτά (7) μηνών συνήθως είναι σε θέση να αντιδρά στους ήχους και να γυρνά αρκετές φορές στη μεριά από την οποία ο ήχος προέρχεται. Ακόμη, συνηθίζει να ανταποδίδει πολλές φορές το χαμόγελο, να μιμείται ήχους, να βαβίζει (μπαμπαλίζει), να εστιάζει το βλέμμα του στα πρόσωπα γύρω του, να κάνει ή να προσπαθεί να κάνει επαναλαμβανόμενους ήχους, να παράγει ευχάριστους ήχους και να χρησιμοποιεί διαφορετικά το κλάμα του ώστε να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες.
Στη συνέχεια, έως την ηλικία των δώδεκα (12) μηνών ένα βρέφος χρησιμοποιεί νεύματα με και χωρίς προτροπή, κατανοεί απλές εντολές, κατανοεί το «ναι» και το «όχι», ανταποκρίνεται στο όνομά του, ξεκινά να λέει «μαμά» και «μπαμπά», αρχίζει να μετατρέπει το «μπαμπάλισμα» σε ακατάληπτη γλώσσα (δεν γίνεται κατανοητή εύκολα), αναγνωρίζει και κατανοεί λέξεις που σχετίζονται με αντικείμενα.
Έως τα δύο (2) έτη, το παιδί δείχνει στο αντικείμενο όταν το ονομάζουμε, μιμείται απλές λέξεις, είναι σε θέση να συνδυάσει χειρονομίες και λόγο, ακολουθεί οδηγίες και απλές εντολές, έχει εκφραστικό λεξιλόγιο περίπου από 3 έως 15 λέξεις, προφέρει κάποια σύμφωνα πιο «σωστά» και παραλείπει σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα. Επιπρόσθετα, συνδυάζει λέξη με χειρονομία (π.χ.: στην ερώτηση «πόσο μεγάλος είσαι», λέει πολύ ή σηκώνει τα χέρια του ανοίγοντας τα), γυρίζει πλέον πάντα όταν καλείται με το όνομά του, παίζει συμβολικά παιχνίδια (π.χ.: ντύνει την κούκλα, επισκευάζει το αμάξι). Αργότερα, (20-24 μήνες- «λεξιλογική έκρηξη) το παιδί μπορεί πάντα να ακολουθήσει μία εντολή, έχει εκφραστικό λεξιλόγιο έως και 80 λέξεις και αντιληπτικό λεξιλόγιο έως και 300, ονομάζει επακριβώς κάποια οικεία αντικείμενα και γίνεται κατανοητό από μη οικείους έως και 50%.
Ένα παιδί έως τριών (3) ετών, έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο έως και 800 λέξεις και εκφραστικό λεξιλόγιο έως και 450 λέξεις, απαντάει σε απλές ερωτήσεις και κάνει ερωτήσεις, αρχίζει να χρησιμοποιεί παρελθοντικό χρόνο καθώς μιλάει (π.χ.: έπλυνα), κατανοεί διάφορες έννοιες, παράγει επακριβώς αρκετά φωνήματα και αρθρώνει τις λέξεις αρκετά πιο «καθαρά», χρησιμοποιεί σωστά τα σύμφωνα σε αρχική θέση, παρουσιάζει αρκετά γραμματικά λάθη στο λόγο του και μιλά δυνατά.
Εάν οι γονείς διαπιστώσουν πως υπάρχει κάποια καθυστέρηση ή δυσκολία στην επικοινωνία του παιδιού τους, είναι συνετό και πάντα προς τιμήν τους, να απευθύνονται και να αναζητούν απαντήσεις από κάποιο άρτια εκπαιδευμένο ειδικό. Η έγκαιρη αντιμετώπιση των δυσκολιών λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας βοηθά και προλαβαίνει αρκετές δυσάρεστες συνέπειες.
ΔΕΝ ΔΙΣΤΑΖΟΥΜΕ – ΔΕΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΟΥΜΕ
Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο

 

e-max.it: your social media marketing partner

herbal

 kafes2

  giovani teliki

  karla teliko