ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Typography

Γράφει η Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια

H επικοινωνία, ο μηχανισμός της ομιλίας και ο τρόπος παραγωγής του λόγου πάντα αποτελούσαν βασικά στοιχεία της προσωπικότητας του ανθρώπου. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από το «φυσιολογικό» έθετε και θέτει πολλές φορές ακόμη και στις ‘μέρες μας, το άτομο στο περιθώριο και τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Η λογοθεραπεία ως σύγχρονη επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών, αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαριότητα της ομιλίας και της φωνής και στην αντιμετώπιση οποιασδήποτε δυσκολίας λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας.
Η λογοθεραπεία βοηθά στις περισσότερες περιπτώσεις τη θετική αλλαγή στην ομιλία και την επικοινωνία ώστε να γίνει λειτουργικότερη. Η επιτυχία αλλά και η διάρκεια ενός προγράμματος συνεδριών λογοθεραπείας κρίνεται κυρίως από τη φύση της διαταραχής, τη συχνότητα των επισκέψεων, τη σχέση του θεραπευτή με το παιδί αλλά και την αφοσίωση των γονέων στο θεραπευτικό πρόγραμμα. Συνήθως, απαιτείται εξάσκηση στις δραστηριότητες για το σπίτι. Επίσης, όταν οι γονείς ακολουθούν τις συμβουλές και τις παρατηρήσεις του λογοθεραπευτή και έχουν διαρκή επικοινωνία μαζί του, τότε η θεραπευτική διαδικασία επιταχύνεται με αδιαμφισβήτητα εξαιρετικά αποτελέσματα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα θετικά αποτελέσματα είναι ορατά σε σύντομο χρονικό διάστημα και η αποκατάσταση των δυσκολιών είναι καθολική και μόνιμη!
Σημαντικό είναι να γίνει κατανοητό από τους νέους γονείς πρωτίστως πως αποδεδειγμένα, οποιαδήποτε δυσκολία/διαταραχή που δεν αξιολογήθηκε και δεν έτυχε λογοθεραπείας εγκαίρως (στην κατάλληλη ηλικία) αποτελεί αρνητικό προγνωστικό παράγοντα, αποτέλεσμα αργής εξέλιξης του παιδιού σε άλλους τομείς, αιτία χαμηλής αυτοεκτίμησης και χαμηλών επιδόσεων γενικότερα (σχολείο, εξωσχολικές δραστηριότητες, κοινωνικές συναναστροφές).
Ορισμένες φορές, ωστόσο, δεν αναφερόμαστε σε θεραπεία/αποκατάσταση των διαταραχών αλλά σε αντιμετώπιση. Για παράδειγμα, ευτυχώς, λίγες δυσκολίες/διαταραχές δεν θεραπεύονται και συνοδεύουν το άτομο και στην ενηλικίωση του. Ωστόσο το άτομο αυτό μπορεί να μειώσει δραστικά την εμφάνιση ορισμένων συμπτωμάτων που πριν από την έναρξη παρακολούθησης συνεδριών λογοθεραπείας, αδυνατούσε. Τα αποτελέσματα είναι θετικά και η εξέλιξη της επικοινωνίας του, σίγουρα επιτυχής.
Σε αυτό το σημείο, είναι χρήσιμο να σημειωθεί πως η λογοθεραπεία βοηθά δραστικά , καθολικά και μόνιμα, ακόμη και ενήλικες που αντιμετωπίζουν εκ γενετής ή επίκτητες δυσκολίες/ διαταραχές λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας. Ο λογοθεραπευτής οφείλει σε οποιαδήποτε περίπτωση να ενημερώνει κατάλληλα τους γονείς και τους οικείους ή τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο σε περίπτωση που είναι ενήλικος, σχετικά με τις δραστηριότητες εξάσκησης στο σπίτι, την βελτίωση των δυσκολιών, τις παρατηρήσεις μετά από κάθε συνεδρία, την πιθανότητα υποτροπής (σε περίπτωση που υπάρχει ως πιθανότητα, ακόμη και ελάχιστη), την συμπεριφορά του ατόμου κατά τη διάρκεια των συνεδριών και φυσικά να είναι πάντα δίπλα τους ώστε να λύνει οποιαδήποτε απορία τους.
Η έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση/ αποκατάσταση δυσκολιών λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας ενός ατόμου καθώς και η ενεργή συμμετοχή των οικείους του στη θεραπευτική διαδικασία διευκολύνει το άτομο σε όλους τους τομείς και το εντάσσει ομαλά στο κοινωνικό σύνολο.

Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο

e-max.it: your social media marketing partner

  vasilakos summer2019

 

 

  karla teliko

giovani teliki

kafes2