vasilakos covid 25h   bronx delivey2

    

 

 

ΑΡΘΡΑ
Typography

Τοποθέτηση του Γάζου Έκτορα, δημοτικού Συμβούλου με τη Λαϊκή Συσπείρωση για το νοσμοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για το εκλογικό σύστημα στις περιφέρειες και στους δήμους

Η εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης πάνω στο ζήτημα του νέου εκλογικού νόμου για την Τοπική Διοίκηση, όπως την κατέθεσε ο επικεφαλής μας, ο Βασίλης Κρανιάς, είναι πλήρης και πιάνει όλα τα αντιδραστικά ζητήματα του νέου νόμου. Δική μου επιδίωξη είναι να τονιστούν ορισμένα κεντρικά ζητήματα του νομοσχεδίου και θα προσπαθήσω να αναλύσω το τι επιδιώκεται με αυτά.

Το κεντρικό και κυρίαρχο σημείο του νέου νομοσχεδίου είναι το ζήτημα της «κυβερνησιμότητας» και αποτελεί και την πραγματική αιτία για την οποία η κυβέρνηση, χωρίς πρόφαση βέβαια, φέρνει αυτό το νομοσχέδιο.

Στο συγκεκριμένο ζήτημα, όπως εξελίχθηκε και ο διάλογος στο συμβούλιο, συμφωνούν όλες οι παρατάξεις πλην της Λαϊκής Συσπείρωσης. Εμείς, λοιπόν, γιατί δεν συμφωνούμε; Γιατί ουσιαστικά με το νέο νομοσχέδιο μας λένε ότι «ακόμα και εάν ψηφίσετε αυτό που θέλετε, τελικά θα κάνουμε αυτό που θέλουμε εμείς, για να έχουμε το δήμαρχο που θέλουμε με το ποσοστό και τις έδρες που θέλουμε εμείς». Δηλαδή, ένας δήμαρχος θα κυβερνήσει με το 60% των εδρών, ακόμα κι αν έχει πάρει λιγότερες από το 50% των ψήφων. Πόσο μάλλον, όταν αυτή η επιδίωξη συγκαλύπτεται ακόμα περισσότερο με το δεύτερο εκλογικό γύρο, τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ φρόντισε να τον διατηρήσει παρά τα παχιά λόγια για απλή αναλογική.

Δημιουργείται, ουσιαστικά, μία παντοδύναμη δημοτική αρχή με τα 3/5 των εκλεγμένων συμβούλων. Αυτό προστίθεται, μάλιστα, στις αλλαγές που έφερε ήδη η κυβέρνηση της ΝΔ άρον άρον μόλις είχε εκλεγεί το καλοκαίρι του 2019. Οι αλλαγές αυτές αφορούν στην απόλυτη πλειοψηφία και αυτοδυναμία που έδωσε στις επιτροπές του δήμου για τη δημοτική αρχή ανεξαρτήτως του ποσοστού που έλαβε στις εκλογές, στις αποφασιστικές αρμοδιότητες αυτών των επιτροπών παρακάμπτοντας την έγκρισηαπό το δημοτικόσυμβούλιο και στον αποκλεισμό της δυνατότητας να κατατεθούν εναλλακτικές προτάσεις σε σημαντικά ζητήματα της λειτουργίας των δήμων, όπως ο προϋπολογισμός και το τεχνικό πρόγραμμμα. Ο αποκλεισμός αυτός γίνεται με την πρόφαση ότι κάθε πρόταση θα πρέπει να είναι «οικονομικά κοστολογημένη», προϋπόθεση ουσιαστικά απαγορευτική μέσα στα στενά δημοσιονομικά οικονομικά πλαίσια που επιβάλλονται από το κράτος.

Στο ζήτημα της πάση θυσίας «κυβερνησιμότητας» ενός Δήμου όπως θα επιτυγχάνεται από το νέο νομοσχέδιο, αποδεικνύεται το τι εννοεί μία δημοτική αρχή όταν επικαλείται την «εποικοδομητική κριτική» γιατί ακόμα και αυτή την κριτική δεν θα τη χρειάζεται το επόμενο διάστημα για να μπορέσει να διοικήσει. Όταν, λοιπόν, γίνεται κριτική από την αντιπολίτευση, δεν είναι μόνο «αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση» επειδή απλά δεν συμφωνεί με την πολιτική της δημοτικής αρχής. Για αυτό το λόγο έχουν εκλεγεί όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι, για να εκφέρουν την άποψή τους, ακόμα κι αν δεν είναι πλειοψηφούσα, και αυτή να βρει τόπο και μέσα στο δημοτικό συμβούλιο.

Άλλο σημαντικό ζήτημα του νέου νομοσχεδίου είναι ο δεύτερος γύρος των δημοτικών εκλογών στην περίπτωση που κάποιος υποψήφιος συνδυασμός δεν λάβει το 43% των ψήφων από τον πρώτο γύρο. Ακόμα κι αν υπάρχει και σήμερα, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον διατήρησε, δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένος στη συνείδηση κανενός αφού σε ένα εκλογικό νόμο πρέπει να συζητούνται όλα. Ο δεύτερος γύρος είναι ένα ακόμα σημείο, στο οποίο συμφωνούν, επίσης, όλες οι παρατάξεις, πλην της Λαϊκής Συσπείρωσης. Ο δεύτερος γύρος εντείνει τα εκβιαστικά διλήμματα και επιβάλλει με το «έτσι θέλω» τη λογική του μικρότερου κακού. Διατηρείται από όλες τις κυβερνήσεις για να υπάρχει η απρόσκοπτη κυβερνησιμότητα.

Όσον αφορά τα σημεία του νέου νομοσχεδίου σχετικά με τις τοπικές κοινότητες, εμείς θα συμφωνήσουμε ότι, ανεξάρτητα από την πολιτική τοποθέτηση του κάθε εκλεγμένου στην κοινότητα, βρίσκονται πιο κοντά στα λαϊκά στρώματα , στους αγρότες, τους εργαζόμενους, τους άνεργους. Η πραγματικότητα, όμως, αυτή είναι δίκοπο μαχαίρι για την κεντρική εξουσία ή για μία δημοτική αρχή που θέλει να εφαρμόσει απαρέγκλιτα την πολιτική της. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από τα τοπικά συμβούλια απέναντι στο νέο νομοσχέδιο, γιατί από τη μία μεριά η κάθε δημοτική αρχή επιδιώκει μεν την εξασφάλιση της ψήφου και της συναίνεσης και μέσα από τις διαδικασίες στις κοινότητες, αλλά φοβάται όταν υπάρχουν και ηθικά στοιχεία που στηρίζουν ή πιέζονται από τον κόσμο που έχουν δίπλα τους στη γειτονιά ή στο χωριό, ειδικά σε κρίσιμες στιγμές όταν ξεχειλίζει η οργή, για παράδειγμα με τις καταστροφικές πλημμύρες εδώ στην Καρδίτσα, και δείχνει και μία υποβόσκουσα αντίδραση στις πολιτικές που προωθούνται μέσω της τοπικής διοίκησης.

Εκτός, όμως, από το ζήτημα της «κυβερνησιμότητας» υπάρχει και το ζήτημα της ταξικότητας του νέου νομοσχεδίου για τον εκλογικό νόμο στην τοπική διοίκηση, την οποία και ενισχύει ακόμα περισσότερο.

Για παράδειγμα, πολλές φορές φωνές, προβληματισμοί και αιτήματα των κατοίκων και των δημοτών ονομάζονται μαξιμαλιστικά ή και ακραία, όπως για αποζημιώσεις στο 100% μετά από τις πλημμύρες στο νομό μας, ενώ από την άλλη πλευρά δεν θεωρείται μαξιμαλιστικό να «κυβερνά» μία δημοτική αρχή με το 60% των εδρών, ενώ μπορεί να μην έχει λάβει ούτε το 50% των ψήφων.

Η ταξικότητα ενισχύεται και με την αύξηση της τιμής των παραβόλων, που πρέπει να πληρώσει κάποιος υποψήφιος για να συμμετάσχει στις εκλογές. Αυτή είναι και η απάντηση στους δημοτικούς συμβούλους που είπαν στη σημερινή συνεδρίαση ότι δεν καταλαβαίνουν το γιατί αυξάνονται τα παράβολα. Αυξάνονται τα χρήματα που πρέπει να δώσει κάποιος για να κατέβει υποψήφιος, γιατί ο μεροκαματιάρης, ο άνεργος, ο αγρότης που για να βγάλει το εισόδημα της χρονιάς αναγκάζεται να δουλέψει σε εκκοκκιστήριο 2-3 μήνες, και πολλοί άλλοι, προφανώς και δεν μπορούν να δώσουν για τα παράβολα υποψηφιότητας ούτε 80ευρώ για δημοτικός σύμβουλος, ούτε 200ευρώ για δήμαρχος, ούτε πολύ περισσότερο 500ευρώ για περιφερειάρχης. Και αυτά τα χρήματα αφορούν μόνο τα παράβολα, πόσο μάλλον αν σκεφτείτε πώς οι περισσότερες παρατάξεις και οι περισσότεροι υποψήφιοι σύμβουλοι, πλην της λαϊκής συσπείρωσης, κοστολογούν προεκλογικούς αγώνες με χιλιάδες ευρώ για κάρτες, μεταφορικά, αφίσες και πολλά πολλά άλλα. Άρα, εμείς λέμε, ότι ακόμα και η απλή αναλογική δεν μπορεί να είναι πανάκεια, την ώρα που ο κάθε απλός άνθρωπος και εργαζόμενος δεν ξεκινάει οικονομικά από την ίδια αφετηρία με όσους έχουν αφειδώς την οικονομική δυνατότητα για να ξοδέψουν μεγάλα ποσά χρημάτων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για την ταξικότητα του νέου νομοσχεδίου αποτελεί το γεγονός ότι ενώ τα σωματεία των εργαζομένων είναι απαραίτητο να κάνουν γενική συνέλευση με 50%+1 για να μπορέσουν να πάρουν απόφαση απεργίας, την ίδια ώρα ο κάθε δήμαρχος θα είναι εκλεγμένος με λιγότερο από το 50%των ψήφων και θα του έχει χαριστεί η πλειοψηφία των εδρών.

Άλλο ένα στοιχείο που εντείνει την ταξικότητα ενάντια στον πιο αδύναμο, είναι η μείωση του αριθμού των εκλεγμένων συμβούλων, γεγονός που θα περιορίσει την αναγκαία λογοδοσία προς τον κόσμο που τους έχει εκλέξει.

Συνολικά η ουσία και του συγκεκριμένου ζητήματος είναι ότι το νέο νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ, στα βήματα και της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, συνδέεται με το ρόλο των δήμων στη νέα εποχή της καπιταλιστικής ανάπτυξης.

Η καπιταλιστική ανάπτυξη για την τοπική διοίκηση περιλαμβάνει την ανάληψη-εκχώρηση ευθυνών από το κράτος προς τους δήμους, τη μετατροπή υπηρεσιών των δήμων σε εμπόρευμα μέσα από το φορομπηχτικό μηχανισμό των δημοτικών τελών, την εξοικονόμηση πόρων για το κεντρικό κράτος έτσι ώστε να μπορεί να τους διαθέτει σε μεγαλοεπιχειρηματίες και γενικότερα στο μεγάλο κεφάλαιο, την ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών που εκτιμούν ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί πολύ πιο εύκολα σε επίπεδο δήμων και την ενίσχυση τις επιχειρηματικής λειτουργίας (όπως παραδείγματος χάριν με τις εκατοντάδες εργολαβίες, οι οποίες αναθέτονται από τους δήμους πολύ καλύτερα και ευκολότερα από ότι από την κεντρική κυβέρνηση), τη μείωση του αριθμού των μόνιμων εργαζομένων στους δήμους, καθώς πλέον γίνονται μόνο προσλήψεις συμβασιούχων, εφόσον το κράτος δεν προσλαμβάνει.

Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το σχεδιαζόμενο νέο εκλογικό νόμο, οδηγεί σε μια απαρέγκλιτη εφαρμογή της ταξικής πολιτικής, ενισχύοντας ταυτόχρονα το διπολισμό, αφού ουσιαστικά θα ενισχύονται μέσα από το διπολικό δίλημμα οι δύο πρώτες παρατάξεις.

Εν κατακλείδι, όλες οι παρατάξεις του σημερινού δημοτικού συμβουλίου, πλην της Λαϊκής Συσπείρωσης, συμφώνησαν ουσιαστικά σε αυτά τα κεντρικά ζητήματα του νέου νομοσχεδίου. Επομένως, θέλω να καλέσω και τους υπόλοιπους δημοτικούς συμβούλους όλων των παρατάξεων, αν και πολλοί από αυτούς δεν έχουν πάρει ποτέ το λόγο για κάποιο θέμα στο δημοτικό συμβούλιο, να τοποθετηθούν στο συγκεκριμένο ζήτημα. Διότι εκφράζουν εργαζόμενους, αγρότες, αυτοαπασχολούμενους στο χωριό ή στην πόλη που τους έχουν ψηφίσει. Είναι ζήτημα ζωτικής σημασίας να τοποθετηθούν και να αντιδράσουν στο νομοσχέδιο, ανεξάρτητα του πώς τοποθετείται ο επικεφαλής της παράταξής τους.

Καταλήγοντας, η πρότασή μας είναι για απλή ανόθευτη αναλογική, χωρίς το δεύτερο γύρο, προσθέτοντας όλα αυτά που εισηγητικά καταθέσαμε, αλλά ταυτόχρονα με γενναία χρηματοδότηση στους δήμους από το κράτος.

e-max.it: your social media marketing partner

mbgif2

  joinbanner2

pilatos plagia.png

bronx delivey1

 

 

 

!-- Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools -->