vasilakos exapostaseos  bronx delivey2

    

 

 

ΑΡΘΡΑ
Typography

Αίτημα για έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με θέμα την τοποθέτηση του επί του νομοσχεδίου για το εκλογικό σύστημα στις περιφέρειες και δήμους κατέθεσε η Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Καρδίτσας. Αναλυτικά η εισήγηση:

 

Εισήγηση για το πρώτο θέμα ημερήσιας διάταξης της 23ης/2/2021

Η κυβέρνηση πριν λίγες ημέρες, με πρόσχημα την “κυβερνησιμότητα” στις περιφέρειες και στους δήμους, κατέθεσε νομοσχέδιο, με το οποίο, με προκλητικό τρόπο κατά τη γνώμη μας, μετατρέπει σε πιο αντιδημοκρατικό το ισχύον εκλογικό σύστημα στους Δήμους και τις Περιφέρειες.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η κυβέρνηση:

  1. Καθιστά παντοδύναμο τον πρώτο σε ψήφους συνδυασμό.
  2. Διατηρεί τον εκβιαστικό Β’ γύρο των εκλογών.
  3. Θέτει αντιδημοκρατικό πλαφόν 3% για να εκλέξει έδρα ένας συνδυασμός.
  4. Μειώνει σημαντικά τον αριθμό των εδρών των συμβουλίων, περιφερειών, δήμων και κοινοτήτων.
  5. Επιβάλει μεγάλες αυξήσεις στα παράβολα των υποψηφίων.

Αναλυτικά:

  1. Η εκλογή του Δημάρχου θα γίνεται με ποσοστό 43%+1. Δεύτερος γύρος θα υπάρχει αν και εφόσον δεν πιάνεται το συγκεκριμένο ποσοστό από κάποιον συνδυασμό.
  2. Ο επιτυχών συνδυασμός παίρνει τα 3/5 των συμβούλων (δημοτικών, κοινοτικών άνω των 500) και στις δυνάμεις της αντιπολίτευσης κατανέμονται τα υπόλοιπα 2/5.
  3. Για να μπει μια δύναμη της αντιπολίτευσης στην κατανομή εδρών τίθεται ως προϋπόθεση το όριο του 3%. Αλλά και από μόνο του το όριο αυτό δεν διασφαλίζει την δυνατότητα εκπροσώπησης, αφού αυτή συναρτάται με τον αριθμό των συμβούλων που κατανέμονται. Δηλαδή μπορεί ένας συνδυασμός να περάσει το 3%, αλλά να μην του αναλογεί έδρα, διότι το νομοσχέδιο έρχεται και μειώνει κατά πολύ τον αριθμό των συμβούλων για όλους τους Δήμους. Συνολικά σε 50 Δήμους ο αριθμός των Δημοτικών Συμβούλων θα μειωθεί από 24% έως 38%, σε 160 Δήμους (σχεδόν το 50% των δήμων), θα έχουμε μείωση 20%-22% και για το 33% των δήμων η μείωση του αριθμού των Δημοτικών Συμβούλων θα είναι 15 έως 19% (με στοιχεία της ΚΕΔΕ).
  4. Με βάση στοιχεία της ΚΕΔΕ, η ‘’περικοπή’’ αυτή ξεκινάει με μείωση 2 συμβούλων στα σημερινά 13μελη Δημοτικά Συμβούλια και φτάνει τους μείον 12 στα 49μελή συμβούλια. Η μείωση αυτή θα αποκλείσει δυνάμεις ακόμη κι αν υπερβούν το όριο, ειδικά για τους μικρούς πληθυσμιακά δήμους. Για το δικό μας δημοτικό συμβούλιο η μείωση θα είναι 6 έδρες (27 από 33).Υπ’ όψη ότι ο αριθμός των συμβούλων πιθανά να αλλάξει σε κάποια συμβούλια, αφού η βάση θα είναι η νέα απογραφή που θα γίνει το 2021.
  5. Ένα ακόμη στοιχείο του νέου εκλογικού συστήματος είναι ότι αποκλείει δυνάμεις όχι μόνο ως προς την δυνατότητα εκπροσώπησης με βάση τα παραπάνω άλλα  και από αυτή  την δυνατότητα να κατεβάσουν ψηφοδέλτια, θέτοντας ως προϋπόθεση εγκυρότητας ψηφοδελτίου, ο συνδυασμός να κατεβάσει ψηφοδέλτιο, (με τον ελάχιστο αριθμό υποψηφίων), στο σύνολο των δημοτικών κοινοτήτων (άνω των 500 κατοίκων). Στο Κλεισθένη αυτή η προϋπόθεση αφορούσε τα 2/3 των κοινοτήτων.
  6. Επίσης αυξάνει τα παράβολα για τους υποψηφίους δημάρχους κατά 100% (200 ευρώ) και σε 150% για υποψηφίους Περιφερειάρχες (500 ευρώ), για δε τους δημοτικούς, κοινοτικούς, περιφερειακούς συμβούλους κατά 60%
  7. Επαναφέρει την σύνδεση των ψηφοδελτίων στο δήμο με τις κοινότητες (άνω των 500 κατοίκων)
  8. Διατηρεί το ενιαίο ψηφοδέλτιο στις κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων που είχε εισάγει ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ, όμως στο προτεινόμενο εκλογικό σύστημα το ενσωματώνει υποχρεωτικά σε όλα τα ψηφοδέλτια των συνδυασμών!
  9. Καταργεί το κοινοτικό συμβούλιο στην έδρα, (του δήμου), κάτω των 100 χιλ. κατοίκων και στις κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων. Σήμερα το όριο είναι οι 300 κάτοικοι. Μάλιστα οι αρμοδιότητες της κοινότητας της έδρας του δήμου ασκούνται από την οικονομική επιτροπή και του προέδρου από το δήμαρχο ή αντιδήμαρχο που θα ορίσει.

Όπως είδαμε, υπήρξε αντίδραση και από τους προέδρους των κοινοτήτων του δήμου μας, ζητώντας  να μην καταργηθεί “η αυτονομία τους” από τα ψηφοδέλτια των Δήμων, να μην μειωθεί ο αριθμός των συμβούλων, να μην καταργηθούν οι κοινότητες στην έδρα των Δήμων, κλπ ζητήματα ανεξάρτητα αν εμείς ως Λαϊκή Συσπείρωση, συμφωνούμε σε όλα μαζί τους.

Κατά τη γνώμη μας, με βάση και τα παραπάνω, το εκλογικό σύστημα που φέρνει η κυβέρνηση της Ν.Δ, το οποίο ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε ‘’εμβληματικό’’, έρχεται με ‘’άθλιους’’ περιορισμούς και αποκλεισμούς, να ενισχύσει το αστικό δίπολο και προς τα κάτω, προς τα χαμηλότερα επίπεδα διοίκησης. Τον ίδιο στόχο, άλλα με άλλο τρόπο, εξυπηρετούσε και το εκλογικό σύστημα που είχε φέρει κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος διατήρησε τον εκβιαστικό χαρακτήρα του Β’ γύρου και προωθούσε την ενσωμάτωση στην αστική στρατηγική γύρω από το πρόσωπο του Δημάρχου/Περιφερειάρχη. Άλλωστε στις γενικές κατευθύνσεις των μέχρι τώρα εκλογικών συστημάτων συμφωνούν όλα τα αστικά κόμματα και απλά κάθε φορά φέρνουν ‘’βελτιώσεις’’ στο υπάρχον σύστημα ενισχύοντας αυτήν την κατεύθυνση και τους στόχους του.

Αυτός ο σχεδιασμός δεν είναι ξεκομμένος από τους γενικότερους αντιλαϊκούς σχεδιασμούς και ανατροπές που προωθούνται απ’ όλες τις κυβερνήσεις εδώ και χρόνια στο χώρο της λεγόμενης ‘’τοπικής αυτοδιοίκησης’’ και από το νέο κύκλο τέτοιων αντιλαϊκών αλλαγών που ετοιμάζονται από την κυβέρνηση, με σκοπό να εξυπηρετηθούν πιο αποτελεσματικά και ενιαία οι ανάγκες και οι σχεδιασμοί των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων σε κάθε περιοχή και ταυτόχρονα να προωθηθούν ακόμα περισσότερο οι ανατροπές των εργασιακών σχέσεων, η διεύρυνση της ανταπόδοσης, η εμπορευματοποίηση και συρρίκνωση κοινωνικών και άλλων υπηρεσιών, κλπ.

Τα ζητήματα “κυβερνησιμότητας” που επικαλείται η  κυβέρνηση και άλλες δυνάμεις, θεωρούμε ότι χρησιμοποιούνται σαν πρόσχημα. Η κυβέρνηση της ΝΔ επαναφέρει ένα προκλητικό εκλογικό σύστημα, που καθιστά την πρώτη δύναμη παντοδύναμη.Θέλουν να εκλέγεται δήμαρχος και περιφερειάρχης, με ένα ποσοστό 43% τη στιγμή που στα εργατικά  σωματεία επέβαλαν απαγόρευση να κηρύξουν απεργία π.χ. με ένα τέτοιο ποσοστό.

Με αρχή την ισοτιμία της ψήφου, όσο αυτό είναι εφικτό στις συνθήκες της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, υπερασπίζουμεσταθερά και χωρίς “ναι, μεν αλλά”, το σύστημα της απλής ανόθευτης αναλογικής και στην εκλογή των τοπικών οργάνων, χωρίς καμιά αυταπάτη για το ρόλο τους ως περιφερειακό κρατικό θεσμό, που ευθυγραμμίζεται με την αντιλαϊκή πολιτική του κεντρικού κράτους.

Με αυτή την αφετηρία, εναντιωνόμαστε καθαρά και στην επαναφορά του ορίου, όσον αφορά την εκπροσώπηση, αλλά και στον εκβιαστικό Β’ γύρο, που εκτός του στόχου της ενσωμάτωσης, ενισχύει τον προσωποκεντρικό χαρακτήρα στη λειτουργία αυτών των θεσμών, αναπαράγοντας και με αυτό τον τρόπο φαινόμενα σήψης, παραγοντισμού, που γενικεύονται και σε αυτό το επίπεδο.

Η “κολοβή” απλή αναλογική, που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αφήνοντας φυσικά αλώβητο τον εκβιασμό του Β’ γύρου, είχε ως στόχο ο θεσμός του δημάρχου/περιφερειάρχη να σηματοδοτεί τη διευρυμένη αστική συναίνεση στις εξελισσόμενες ανατροπές στο χώρο.

Ητωρινή πρωτοβουλία της κυβέρνησης έρχεται να συνδράμει το κύριο έργο των αντιδραστικών αντιλαϊκών ανατροπών, που συνεχίζονται εδώ και χρόνια στο χώρο της Τοπικής Διοίκησης, άσχετα με το ποιο αστικό κόμμα είναι στο τιμόνι της διακυβέρνησης. Άλλωστε η σημερινή κυβέρνηση μόλις ανέλαβε φρόντισε να δώσει τεχνητή πλειοψηφία στην παράταξη του δημάρχου στις  επιτροπές και μεταφέροντας σε αυτές σημαντικές αποφασιστικές αρμοδιότητες παράκαμψε το εκλεγμένο δημοτικό συμβούλιο, όπως και θεσμοθέτησε διαδικασία αποκλεισμού ουσιαστικά των προτάσεων της αντιπολίτευσης στον προϋπολογισμόκαι το τεχνικό πρόγραμμα, αλλά και με τον τρόπο προσμέτρησης των ψήφων που δεν είναι θετικές στις εισηγήσεις. Αυτά ήταν τα πρώτα δείγματα αυτής της πολιτικής που τώρα βαθαίνει σε ακόμα πιο αντιδραστικό πλαίσιο για την ενίσχυση του πολιτικού συστήματος και τοπικά, την εξασφάλιση της σταθερότητας του και την απρόσκοπτη αντιλαϊκή ''κυβερνησιμότητα'' κάτω από όλες τις συνθήκες. 

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που υπερασπίζεται η κυβέρνηση με το νέο εκλογικό σύστημα, είναι η επιδίωξη το κράτος και οι τοπικοί θεσμοί του να εξυπηρετήσουν πιο αποτελεσματικά και ενιαία τις γρήγορες μεταβολές των αναγκών και προτεραιοτήτων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Γιατί, ως γνωστόν, “ο χρόνος είναι χρήμα” για το κεφάλαιο και τους πολιτικούς του εκπροσώπους, το πολιτικό του προσωπικό δηλαδή, και πιθανές καθυστερήσεις από μια ανεπάντεχη οργανωμένη λαϊκή παρέμβαση θα πρέπει και να προβλεφθούν και αν είναι δυνατόν να καμφθούν. Το αντιδραστικό εκλογικό σύστημα είναι μόνο ένα μέρος των αντιδραστικών κατασταλτικών σχεδιασμών, που μόνο ο οργανωμένος λαός και το κίνημα του μπορούν να ακυρώσουν.

Είμαστε, λοιπόν, αντίθετοι στο νομοσχέδιο, όπως είμαστε αντίθετοι και στο προηγούμενο σύστημα που έφερε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Διεκδικούμε την κατάργηση του Β΄ γύρου, που γύρω από το μονοπρόσωπο όργανο του Δημάρχου/Περιφερειάρχη, έρχεται να εκβιάσει την λαϊκή ψήφο με στόχο την λαϊκή συναίνεση στην αστική πολιτική που προωθούν και αυτά τα κρατικά θεσμικά όργανα.Δήμαρχος/Περιφερειάρχης που θεσμικά είναι εκτελεστικό όργανό του Δημοτικού/Περιφερειακού συμβουλίου, θα πρέπει να αναδείχνεται ο επικεφαλής του πρώτου σε ψήφους συνδυασμού.

Θεωρούμε ότι εκτός των άλλων είναι καιρός να αλλάξει και το θεσμικό πλαίσιο που απαγορεύει στα κόμματα να προβάλλουν ευθέως υποψηφιότητες στα όργανα όλων των βαθμίδων της τοπικής διοίκησης. Ένα βαθιά υποκριτικό σκηνικό που τροφοδοτεί την ψευδεπίγραφη εικόνα των δήθεν “αυτοδιοικητικών”, και των «υπερκομματικών» υποψηφιοτήτων και ένα περιβάλλον που παραπλανά και εντέλει εκμηδενίζει την ευθύνη και την λογοδοσία των πολιτικών κομμάτων ως προς τις υποψηφιότητες και τα πεπραγμένα των αιρετών που έτσι και αλλιώς  υποστηρίζουν.

Ανακεφαλαιώνοντας, ζητάμε και παλεύουμε για:

  • Να καταργηθεί το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία της Περιφερειακής και Τοπικής διοίκησης (Καλλικράτης, Κλεισθένης, ν.4623/19 για την λεγόμενη κυβερνησιμότητα περιφερειών και δήμων, που έδωσε πλαστή πλειοψηφία στους συνδυασμούς των περιφερειαρχών και δημάρχων).
  • Να μην μεταφέρονται αρμοδιότητες στις Περιφέρειες και στους Δήμους, που πρέπει να ανήκουν στο κεντρικό κράτος, όπως της υγείας-πρόνοιας, παιδείας, που πρέπει να είναι ενιαίες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν για όλους.
  • Να μηναφυδατώνονται τα εκλεγμένα συμβούλια από τις αρμοδιότητές τους που μεταφέρονται στην Ο.Ε. και στις άλλες επιτροπές. Να ισχύουν όλες οι ψήφοι (ΛΕΥΚΟ, ΚΑΤΑ) για την λήψη αποφάσεων. Να έχουν οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης την δυνατότητα να φέρνουν θέματα για συζήτηση και ψήφιση στα συμβούλια, και να έχουν περισσότερο χρόνο ομιλίας, το ίδιο και οι εκπρόσωποι μαζικών φορέων.
  • Να καταργηθούν οι ποσοστώσεις στα ψηφοδέλτια, τα χρηματικά παράβολα για να είναι κάποιος υποψήφιος, οι τραπεζικοί λογαριασμοί και τα ΑΦΜ των συνδυασμών. Διεκδικούμε ελεύθερη χρησιμοποίηση δημόσιων χώρων, κτιρίων και χώρων από μαζικούς φορείς, κόμματα, τις παρατάξεις, πλην των εγκληματιών ναζί της Χ.Α, ελευθερία του τύπου, της συνδικαλιστικής και πολιτικής δράσης στους τόπους δουλειάς, εκπαίδευσης, στους δημόσιους χώρους.
  • Να μην εμποδίζεταιαπότο κράτος η πολιτική δράση, η έκφρασηκαι η άσκηση των δημοκρατικών δικαιωμάτων. Διεκδικούμε κατάργηση των αντιλαϊκών-αντιδημοκρατικών νόμων, που ψήφισαν Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ που περιορίζουν το δικαίωμα της απεργίας, της συνδικαλιστικής οργάνωσης και δράσης, τις εργατικές-λαϊκές συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις με την καταστολή και την ποινικοποίηση τους.
  • Θεωρούμε ότι όλες οι δομές διοίκησης, σε κάθε επίπεδο, πρέπει να υπηρετούν έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης που θεμελιώνεται στην εργατική εξουσία, στην κοινωνική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής, στον κεντρικό και περιφερειακό σχεδιασμό και έχει ως κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Καρδίτσα 19/2/2021

Για τη Λαϊκή Συσπείρωση του δήμου Καρδίτσας

Βασίλης Κρανιάς, Έκτορας Γάζος, Πόπη Μπούτα

e-max.it: your social media marketing partner

mbgif2

  joinbanner2

bronx delivey1

 

 

 

!-- Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools -->