tsianabas gif1

Όταν το παιδί δε λέει μερικά γράμματα

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Typography

Γράφει η Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια

Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα άρθρα, το κάθε παιδί έχει το δικό του, μοναδικό ρυθμό ανάπτυξης. Βέβαια, σύμφωνα με τα στάδια ανάπτυξης της ομιλίας ένα παιδί στην ηλικία των 3 ετών περίπου είναι σε θέση να έχει ένα ικανοποιητικό λεξιλόγιο, να απαντάει σε ερωτήσεις, να χρησιμοποιεί προτάσεις καθώς επίσης και να κάνει ερωτήσεις για να επικοινωνήσει με τους άλλους.
Mία συχνή ανησυχία των γονιών για τα παιδιά περίπου τέτοιας ηλικίας (< 3 >) είναι το αν είναι φυσιολογική η ομιλία τους. Κάποιοι ανησυχούν για το αν το λεξιλόγιο είναι ικανοποιητικό για αυτή την ηλικία και κάποιοι για το αν είναι φυσιολογικό το παιδί να μην εκφέρει σωστά κάποια από τα σύμφωνα.
Είναι σημαντικό οι δυσκολίες αυτές να αντιμετωπίζονται πριν το παιδί φοιτήσει στο δημοτικό σχολείο. Έτσι θα μυηθεί πιο εύκολα στην ανάγνωση και τη γραφή και θα αποφευχθούν τυχόν πειράγματα ή χλευασμοί από τους συμμαθητές του. Πρέπει σε αυτό το σημείο να γίνει σαφές πως για το κάθε γράμμα (φώνημα) υπάρχουν κάποια στάδια ανάπτυξης τα οποία κάθε παιδί πρέπει να έχει κατακτήσει. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως το κάθε φώνημα έχει τη δική του ηλικία κατάκτησης.
Η παραγωγή των φωνημάτων ξεκινά από το πρώτος έτος της ζωής ενός ανθρώπου. Η κατάκτηση τους όμως (δηλαδή το παιδί να είναι σε θέση να αρθρώνει άριστα όλα τα φωνήματα μεμονωμένα και σε σύμπλεγμα στον αυθόρμητο λόγο του) ολοκληρώνεται στην ηλικία των έξι περίπου ετών, πάντα ανάλογα με το κάθε φώνημα . Τα πιο συνηθισμένα φωνήματα που δυσκολεύουν τα παιδιά είναι το «θ» (/θ/), το «κ» (/k/), το «σ» (/s/), το «ρ» (/r/) και τα συμπλέγματα αυτών όπως για παράδειγμα το «ψ» (/ps/).
«Το παιδί μου δε λέει κάποια γράμματα. Θα πρέπει να ανησυχώ;»
Η απάντηση στην ερώτηση αυτή των γονέων είναι πως στην ηλικία των 4 ετών περίπου ένα παιδί χρειάζεται να έχει κατακτήσει τους περισσότερους ήχους της ομιλίας. Στην περίπτωση που το παιδί γίνεται κατανοητό και αντιληπτό από το οικείο περιβάλλον του αλλά όχι από άτομα εκτός αυτού τότε δεν έχει κατακτήσει αρκετά από τα φωνήματα. Σε αυτή την περίπτωση κρίνεται απαραίτητη η λογοθεραπευτική αξιολόγηση έτσι ώστε να διαπιστωθεί εγκαίρως εάν χρήζει λογοθεραπευτικής αντιμετώπισης καθώς και η συχνότητα αυτής.
Για το κάθε φώνημα, δηλαδή για την ηλικία στην οποία βρίσκεται το κάθε παιδί και δε το λέει ή για τον τρόπο με τον οποίο το λέει (αντικατάσταση, παράλειψη κτλ), χρήσιμη και σκόπιμη είναι η άμεση επίσκεψη σε έναν λογοθεραπευτή. Η αξιολόγηση , η πρώτη επίσκεψη δηλαδή, δεν συνεπάγεται την σίγουρη συνέχιση των συνεδριών. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται για να διαπιστωθεί εάν υπάρχει όντως δυσκολία καθώς και αν η σοβαρότητα της δυσκολίας αυτής χρήζει λογοθεραπευτικής αντιμετώπισης.
Ένα παιδί που δε λέει κάποια από τα φωνήματα, θα ήταν χρήσιμο να παρακολουθήσει οπωσδήποτε εξατομικευμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτικής αντιμετώπισης στην περίπτωση που φοιτά στην Α΄ δημοτικού και δε λέει ένα ή και περισσότερα φωνήματα ή τα λέει διαφορετικά, θα φοιτήσει στην Α΄ δημοτικού το Σεπτέμβριο, ενοχλείται το ίδιο το παιδί επειδή δε το λέει (π.χ.: ντρέπεται, αποφεύγει λέξεις με αυτό το φώνημα), προσπαθεί συνέχεια αλλά ανεπιτυχώς να το πει, το λέει με διαφορετικό τρόπο, αντιμετωπίζεται με χλευασμό και κοροϊδία από τους συνομηλίκους του εξαιτίας της δυσκολίας αυτής, έχει βραχύ (κοντό) χαλινό γλώσσας.

Το σίγουρο είναι πως δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε στο ότι το παιδί μας είναι μικρό και θα μιλήσει αργότερα. Αν υπάρχει υποψία για οποιαδήποτε δυσκολία στην επικοινωνία και τον λόγο του παιδιού, θα ήταν χρήσιμο να λάβει μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση, για να διαπιστωθούν οι δυσκολίες εάν υπάρχουν. Η λογοθεραπεία θα αντιμετωπίσει καθολικά και για πάντα τη δυσκολία που έχει προκύψει στην παραγωγή ενός φωνήματος. Είναι χρήσιμο να γίνει κατανοητό πως δεν πρέπει να απομονώνουμε ή να ντρεπόμαστε για την ύπαρξη μίας δυσκολίας στην άρθρωση των παιδιών.

Με την κατάλληλη αγωγή μπορούμε να βοηθήσουμε να βελτιωθούν και σταδιακά σε σύντομο χρονικό διάστημα να εξαλειφθούν οι δυσκολίες αυτές. Υπάρχουν προγράμματα και θεραπείες που με τις κατάλληλες γνώσεις, γίνονται ισχυρά εργαλεία, ώστε να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες άμεσα και δραστικά. Ο λογοθεραπευτής είναι υποχρεωμένος να οργανώσει το πρόγραμμα και να παρέχει στο παιδί και τους οικείους του όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται σχετικά με την παρακολούθηση των συνεδριών.
Όλοι έχουμε το δικαίωμα της επικοινωνίας σε οποιαδήποτε ηλικία κι αν βρίσκεται ο καθένας. Για το λόγο αυτό ας μην επαναπαυόμαστε και αφήνουμε στην τύχη τους όσους έχουν ανάγκη. Η πρόληψη και η έγκαιρη αντιμετώπιση προλαβαίνει εξαιρετικά δυσάρεστες συνέπειες.

Κατερίνα Χ. Δήμου – Λογοθεραπεύτρια
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Ηπείρου
Εξειδίκευση Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ειδική εκπαίδευση: Αποκατάσταση ομιλίας, κατάποσης, γνωστικών λειτουργιών μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο

e-max.it: your social media marketing partner

kafes2

giovani teliki

 PIGASOS4

 

Εγγραφείτε με το emal σας, και μείνετε ενημερωμένοι με τα τελευταία νέα .