tsianabas gif1

Οι «Ζουλευκαρ’νοί» τήρησαν το έθιμο του Πασχαλινού χορού

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Typography

Συμμετέχοντας και ξεπερνώντας κάθε προσδοκία


«Σήμερα, Μαρία μ΄, και έλα,
σήμερα Χριστός Ανέστη,
σήμερα Χριστός Ανέστη.
κι ταχιά, Αληθώς Ανέστη…»
(Στίχοι από πασχαλινό τραγούδι της κοινότητας σε καταγραφή του κ. Κωνστ. Δημ. Πεσλή, κ. Λάμπρου Βασιλάκου και του Μορφωτικού Συλλ όγου Ξυνονερίου)

zoulefkari1

Με πρωτοβουλία του δραστήριου Μορφωτικού Συλλόγου Ξυνονερίου και του επισημονικού υπευθύνου του, κ. Κωνστ. Δημ. Πεσλή, οι κάτοικοι της κοινότητας τραγούδησαν και χόρεψαν τα εθιμικά τραγούδια και χορούς της περιόδου του Πάσχα, το πρωί της δεύτερης μέρας στον αύλειο χώρο της εκκλησίας της κοινότητας. Τα τραγούδια και, παράλληλα, χοροί ήταν «Τώρα Λαμπριά και Πασχαλιά», «Σήμερα, Μαρία μ’, και έλα», «Μια Βλάχα μας ξεκίνησε» «Μάνα μ΄, καράβια τέσσερα», Απάνω σε κορφόϊβουνο», «Αγόρος μήλο μ’ έστειλε» και «Όλες οι παπαρούνες», χοροί και τραγούδια ιδιόμορφα και ξεχωριστά για την κοινότητα και, που την οριοθετούν στην ημιορεινή και ορεινή και, ιδιαιτέρως, στην ζώνη των ριζών των Αγράφων και των οικισμών της Θεσσαλίας από πολιτισμική άποψη. Τα τραγούδια αυτά τα χόρεψαν οι γυναίκες κατά τη διάρκεια της τέλεσης της λιτανείας και της περιφοράς των εικόνων, γνωστό το έθιμο ως «Εικόνες ή Εικονίσματα», όπως εγένετο, εθιμικώς, από τις γυναίκες και τις νύφες, τότε, όπως είναι και αποτυπωμένες και στο φωγραφικό φακό του Νικολάου Βαΐου Ανυφαντή, καταστόλιστες με τα φουστάνια, τα παπούτσια και τις «γόβες», το μαντήλι με τον πλούσιο διάκοσμο, γνωστό στην κοινότητα ως «τσιτσικένια τσίπα» ή «τσίπα με τα τσιτσέκια», οι οποίες, ως γνωστό, δεν συμμετείχαν αυτές, και, ιδιαιτέρως, οι νεότερες, κατά το παλαιό έθος, όπως είναι αποτυπωμένο και στη συλλογική μνήμη της κοινότητας έως σήμερα, αφού είναι αδιανόητο στο χορό αυτό αυτής της ημέρας έξω από την εκκλησία να χορέψουν άνδρες.

zoulefkari2

zoulefkari3
. Όλοι οι παρευρισκόμενοι κεράστηκαν με το κόκκινο πασχαλινό αυγό, το πασχαλινό τσουρέκι ή «την αυγοκ’λούρα με το κόκκινο αυγό», το κόκκινο λουκούμι και αναψυκτικό και ευχήθηκαν «και του χρόν’». Παράλληλα, πέραν των συμμετεχόντων, πολλοί ήταν και οι παριστάμενοι και ξενιτεμένοι, που παρακολούθησαν και τους πασχαλινούς χορούς και κεράστηκαν, και οι οποίοι έμειναν κατάπληκτοι και έδωσαν δύναμη και κουράγιο στο Σύλλογο να συνεχίσει την ύπαρξη και την λειτουργία του στο διάβα του κύκλου του χρόνου και της ζωής, καθώς και τον ενεψύχωσαν εκεί, που πάλλεται η καρδιά της κοινότητας και που αποτελεί ένα κομμάτι - μέρος της εθιμικής ζωής, και είναι η εκκλησία, ο προαύλειος χώρος και το δάσος του Αγίου Νικολάου, και εκεί, που εκφράζει την ταυτότητα η πλουσία και ιδιόμορφος από πολλές απόψεις κοινότητα. Για να πούμε και την ίδια ημέρα και του χρόνου τον στίχο του δημοτικού τραγουδιού, που χορέψαμε με δύναμη του τριαδικού Θεού και του Αγίου Νικολάου και του Αγίου Σεραφείμ: « -Χριστός Ανέστη, μάνα μου…»

zoulefkari4

zoulefkari6

zoulefkari7

Χριστός Ανέστη
Για το Δ. Σ. του Μορφωτικού Συλλόγου Ξυνονερίου
Η πρόεδρος
κ. Γιαννούλα Βασιλάκου
και ο επιστημονικός υπεύθυνος του Μ. Σ. Ξυνονερίου,
κ. Κωνσταντίνος Πεσλής,
Ιστορικός - Λαογράφος - Συντηρητής έργων τέχνης και ζωγραφικής

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

PIGASOS4

 

Εγγραφείτε με το emal σας, και μείνετε ενημερωμένοι με τα τελευταία νέα .